Happy Wheel

Happy Wheel

sunnuntai 18. elokuuta 2013

Kuulumisia - näin olen hoitanut rT3-dominanssia ilman Lioa

Monet ovat kyselleet, miten voin ja mitä kuuluu. Kiitos hyvää! Olen taas päivitellyt blogia laiskasti, kun olen keskittynyt moniin muihin asioihin. Mutta täältä tullaan! :D

Asetin tämän vuoden tavoitteeksi panostaa terveyteen ja toipumiseen, ja niin olen todellakin tehnyt. En ole vielä ennallani, mutta voin huomattavan paljon paremmin kuin vielä vuosi sitten. Esimerkiksi en pystynyt viiteen vuoteen ajamaan pyörällä, koska lihaksistani hävisi Wilsonin oireyhtymän vuoksi voimat.  Eräällä työmatkalla tuuperruin tien poskeen ja vasta pitkän kotvan kuluttua pääsin kotiin pyörää taluttaen. Niinpä olenkin ollut pohjattoman onnellinen ja riemuinnut siitä, että voin jälleen pyöräillä! Aivan huikea edistysaskel! Työmatkani on vain 6 km suuntaansa, mutta matkalla on pitkiä ja jyrkkiä mäkiä. Ennen sairastumista pyöräilin kevyesti 15 km suuntaansa, mutta tosiaan vuosia olin lähes täysin liikkumatta tuon pelottavan tuupertumisen jälkeen. Mutta nyt tilanne on toinen, joten listaanpa tähän asiat, jotka ovat tähän onnelliseen tilanteeseen johtaneet. :D

(Huom! Yleensä Wilsonin oireyhtymää eli rT3-dominanssia hoidetaan Liothyronilla. Minulle Lioa ei kuitenkaan ole voitu vielä aloittaa, koska kehoni on ollut liian heikko. Lisämunuaiseni ovat olleet huonossa kunnossa ja kehoni rautavarastot ovat olleet olemattomat. Niinpä olen joutunut hoitamaan itseäni ilman Lioa, ja tässä käyttämäni keinot. Tällä hetkellä lääkityksenäni on Erfa Thyroid 60 mg x 2/ vrk kilpirauhasen vajaatoimintaan sekä Hydrocortison 10 mg x 2/ vrk lisämunuaisten uupumukseen. Kesälomalla pärjäsin mainiosti puolikkaalla Hydrocortisonilla, mutta nyt, kun olen palannut töihin ja aloittanut päivittäisen pyöräilun, nostin annoksen 20 mg:aan.)

1. Olli Sovijärvi teetätti minulla syksyllä 2012 laajan suolistoanalyysin. Siitä selvisi, että vaikka parin vuoden takainen matokuuri on häätänyt suolistostani parasiitit, oli bakteeritasapaino pahasti vinksallaan. Analyysi paljasti haitallisten bakteereiden huomattavan liikakasvun. Sen lisäksi suolistostani puuttui tyystin kaksi eri maitohappobakteerikantaa. Niinpä jouduin joululomalla tiukalle 10 päivän antibioottikuurille. Tuin sitä käymällä neljä kertaa suolihuuhtelussa, jotta suoleen jumittuneet kuonat ja kuolleet bakteerit saatiin huuhdeltua. Eihän se suolihuuhtelu mitään miellyttävää ollut, mutta kannatti. Lisäksi aloin tankata voimakkaita probiootteja, mm. VSL#3:sta sekä Terveyskimpasta tilaamaani Enzymedican Pro-Bioa, jota syön edelleen.

2. Tukeakseni suolistoni tervehtymistä ryhdyin noudattamaan kahdeksi kuukaudeksi todella tiukkaa ruokavaliota suolihoitajan ja Ollin ohjeita yhdistellen: maidoton, viljaton, maissiton, soijaton, palkokasviton, sokeriton ja jopa hedelmätön niiden runsaan sokeripitoisuuden vuoksi. Söin paljon valkoista riisiä, päivittäin hirmuisen määrän (300-500 g) marjoja, vaihdellen kasviksia, avokadoja, siemeniä, pähkinöitä, lihaa, kalaa, kanaa, kananmunia. Lisämunuaisen uupumusta sairastaville suositellaan, että hiilihydraatteja saa vähintään 100g/ vrk (mielellään jopa 120-150g), sillä matalahiilihydraattinen ruokavalio rasittaa lisämunuaisia. Niinpä pyrin syömään marjojen lisäksi valkoista riisiä (täysjyväriisi on herkälle suolistolle samalla tavalla hankalaa kuin viljat). Riittävien hiilareiden saamiseksi kehittelin varsinaisen herkun: vesi-kookosmaitoseokseen keitetty ja kardemummalla maustettu luomuriisipuuro, jonka keitin huolellisesti huuhtomistani ja yön yli liottamistani luomuriiseistä. Sitä söin usein sekä aamupalaksi että iltapalaksi.

3. Tammikuun lopussa aloitin Aleksi Litovaaran 8 viikon mittaisen mindfulness-kurssin. Olli Sovijärvi oli sanonut minulle, että olin niin stressaantunut ja ahdistunut, että kehoni ei kestänyt moista stressikuormaa vaan hajoili alta. Surullista mutta totta. Olli kehottikin minua vähentämään stressiä keinolla millä hyvänsä. Niinpä sitten menin Aleksin mindfulness-kurssille. Kurssi oli suorastaan käänteentekevä. Opin tekemään päivittäin rentoutumisharjoituksen aamuisin ennen töihin lähtöä (työ on suurin stressini; olen työpaikassa, missä voin huonosti). Lisäksi opin kohtaamaan ahdistavat ja pelottavat tilanteet rauhallisesti, lamaantumatta tai karkaamatta. Tajusin, että en kuole pelkoon vaan voin hengittää sen läpi ja pysyä tietoisena. Huikeeta! Ja mindfulness-ryhmässä meillä oli aivan tolkuttoman hauskaa. Naurettiin vedet silmissä ja saimme kaikki runsaasti vuosia lisää, niin hauskaa meillä oli. Aleksin mindfulness-kurssi ja meidän huikea ryhmä on parasta, mitä minulle on tapahtunut pitkään aikaan. Siispä jos joku kysyy, kannattaako mennä, niin KYLLÄ! EHDOTTOMASTI!

4. Syksyllä hirvittävän verenvuotoni syyksi paljastui kolme myoomaa kohdussa. Kuukautiset tulivat kolmen viikon välein, kestivät noin 10 päivää ja menetin niiden aikana hirmuisia määriä verta. Jotenkin sitä vain tottuu kaikkeen, mutta näin jälkikäteen ajateltuna oli kyllä järkyttävää meininkiä. Jättiside-supertamponiyhdistelmä täytyi vaihtaa tunnin välein. Jouduin aina miettimään, missä on lähin vessa enkä uskaltanut käydä paljon muualla kuin kotona ja töissä. Useammin kuin kerran hyvästä yrityksestä huolimatta systeemit pettivät ja koko vaatekerta meni uusiksi. Yöksi vuorasin alushousut kauttaaltaan jättisiteillä ja suojasin sängyn kylpypyyhkeellä tai parilla. Silti en uskaltanut nukkua kunnolla, sillä jos nukahdin paria tuntia pitemmäksi aikaa, heräsin verilammikosta. Yritin kompensoida verenhukkaa syömällä hevosannoksia spiruliinaa ja pinaattia. Lisäksi aloin syödä lihaa. Mutta eihän tuollaista verenhukkaa mikään korvaa. Rautatableteistakaan ei ollut mitään apua. Hemoglobiinini oli romahtanut 146:sta 99:ään. Lisäksi varastorautani eli ferritiinini oli vain 1,3.Toisin sanoen olin nippa nappa hengissä. Erkki Antilan mukaan olisin tarvinnut verensiirron.

Yleisesti ottaen pyrin minimoimaan kaikki ylimääräiset hormonit ja myrkyt, ja olen luopunut ehkäisypillereistä tästä syystä jo yli 10 vuotta sitten. Valitettavasti hurjan verenvuodon aikaansaavat myoomat olivat kohtulihakseni sisällä, joten niitä ei voitu poistaa leikkaamalla. Niinpä ainoaksi vaihtoehdoksi jäi asentaa hormonikierukka kohtuun tasoittamaan limakalvoa, hillitsemään myoomien kasvua ja vähentämään vuotoja. Näin on tapahtunutkin, ja keväällä hemoglobiinini oli noussut jo 156:een!

Kuulemma kilpirauhasen toimintahäiriöt ja ylipaino altistavat kuukautishäiriöille ja myoomille. Surullista vain, että nämä kaikki kietoutuvat yhteen. Itse olen lihonut kilpirauhasen vajaatoimintaan sairastuttuani 20 kiloa. Gynekologi kehottikin minua laihduttamaan. Huh, yritetty on kaikki nämä vuodet ties millä keinolla, mutta ilman tuloksia! Nyt olenkin päättänyt, että en enää kiusaa kehoani yrittämällä saada sen laihtumaan vaan panostan terveyteeni. Ehkäpä painokin sitten lähtee putoamaan, kun keho on saavuttanut terveyden ja tasapainon. :) Harmittaahan se, että olen pullukka ja liikkuminen on raskasta. Mutta on parempi hyväksyä tilanne kuin vastustaa sitä ja taistella sitä vastaan. What you resist persists.

5. Vuodenvaihteen supertiukan ruokavalion jälkeen olen ottanut rennommin. Pyrin kuitenkin edelleen välttämään gluteenia. Vehnän ja soijan olen siivonnut ruokavaliostani täysin. En myöskään enää käytä lehmänmaitoa perusmuodossaan vaan käytän kahvimaitona pienen lorauksen luomukermaa, kookosmaitoa tai yleisemmin itse tekemääni manteli/seesam/hamppu/kurpitsansiemenmaitoa tai joskus näiden kaikkien siementen yhdistelmää. Jäljellejäävästä mäskistä teen herkullisia leipäsiä. Lisäksi olen löytänyt Ruohonjuuresta taivaallisen herkun:  hasselpähkinä-riisimaito.

6.  Kun olin saanut suoliston kuntoon ja verenvuodon kuriin eli oli toiveita siitä, että rauta imeytyy, aloin tankata nestemäistä rautaa. Muistaakseni Ferrofortea tai jotain vastaavaa.

7. Olen alkanut liikkua. Kuten sanottua, viiteen vuoteen en pystynyt liikkumaan. Ei ollut energiaa juuri muuhun kuin hengittämisen, kehon päällä tuntui olevan lyijypanssari ja lihakset eivät totelleet käskyjä. Se oli aika kummallista aktiivisesti liikkumaan tottuneelle ihmiselle. Ennen sairastumista olin aina ollut vahva, notkea ja hyväkuntoinen. Uin, pyöräilin, tanssin ja joogasin. Kauhukseni huomasin, että lisääntyneen massan ja heikentyneiden lihasten vuoksi en kyennyt enää tekemään edes kurkiasanaa. Bollywood-tunnin jälkeen taas olin niin uupunut, että ruumiinlämpö laski moneksi päiväksi lähelle 35 astetta. Pelkkä ajatus salille lähtemisestä ja painojen nostamisesta tuntui utopistiselta. Hyvä, että jaksoin nostaa itseni sängystä ja kävellessä jalkaa toisen eteen. Kävelyvauhtini olikin hidastunut huomattavasit.  Niinpä olin hiljalleen luopunut kaikesta liikunnasta rauhallista kävelyä lukuunottamatta.

Joudun siis nyt kasvattamaan kuntoani aivan pohjalta, rapakunnosta. Se on toisaalta turhauttavaa ja masentavaa. Toisaalta olen valtavan iloinen, että pysyn taas pyörän selässä. Iloitsen siitä, että kehoni toimii päivä päivältä paremmin. Väsyn toistaiseksi pyöräilystäkin niin, että jaksan käydä pyörällä töissä vain neljänä päivänä viikossa ja tarvitsen väliin yhden huilipäivän. Silti viikossa tulee pyöräiltyä noin 50 km, mikä on jo aika hyvin. Kesälomalla tein päivittäin noin 20-30 minuutin joogaharjoituksen. Iloitsin siitä, kun jaksoin yhä paremmin tehdä aurinkotervehdysten hypyt eteen ja taakse. Nyt iloitsen siitä, että jaksan pyöräillä. Lisäksi teen noin 10 minuutin joogavenyttelyn aamulla availlen kehoani päivään. Täältä vielä noustaan!

8. Mindfulnessin lisäksi olen käyttänyt rentoutumiseen ja kehoni eheyttämiseen piikkimattoa. Yleensä olen yhdistänyt piikkimaton ja mindfulnessin body scan -harjoituksen 30 minuutin pituiseksi totaalirentoutumiseksi.

9. Olen panostanut nukkumiseen ja lepoon. Olen opetellut nukkumaan vähintään 8 h yössä.

10. Olen pitänyt kiitollisuuden päiväkirjaa ja kiinnittänyt huomioni siihen, mikä on hyvin.

11. Olen opetellut asettamaan rajani ja ottamaan etäisyyttä ihmisiin, jotka eivät kunnioita rajojani, arvojani tai tarpeita tai ole minulle muuten hyväksi. Silloinkin, kun he ovat lähisukulaisia.

12. Olen opetellut käsittelemään vaikeita tunteita Emotional Freedom Techniquen eli EFT:n eli Tappingin avulla.

13. Olen ottanut päivittäin voimakasta vitamiinivalmistetta, 2-per-day:tä.

14. Olen tankannut D-vitamiinia purkista ja kesällä auringosta, samoin olen tankannut B-vitamiinia.

15. Nautin viherpirtelöitä, joihin sekoitan macaa (tasoittamaan hormonitoimintoja), chlorellaa (puhdistamaan elimistöä raskasmetalleista), viherjauhetta tai pinaattia/lehtikaalia, chiasiemeniä (omega-3-rasvahappoja) ja mustaherukoita (C-vitamiinia). En juo pirtelöä päivittäin, mutta kuitenkin useita kertoja viikossa.

16. Olen vähentänyt kemikaalikuormaa siirtymällä ekologisiin pesuaineisiin ja luomumeikkeihin (ripsiväriä lukuun ottamatta) sekä luomukosmetiikkaan. Kasvot puhdistan yleensä kookosöljyllä, ja Bottega Verdeltä olen löytänyt ihania parabeenittomia, silikonittomia ja aluminisuolattomia TOIMIVIA luomudeodorantteja.


2 kommenttia:

  1. Hei,

    Olipas kiva lukea "paranemisestasi" <3

    Mulla lio hoito meni ihan persiilleen ja paino nousi lisää huimasti..Sitä kyllä oli +30 kiloa jo ennestään kertynyt :C

    Nestet ei vaan jostain syystä kierrä. Kukaan ei osaa sanoa miksi. Olen tehnyt sata eri kikka kakkosta. Ja nyt olen nesteenpoisto lääkkeillä. En halua yhtään painoa lisää. Olen lykännyt tuota poistolääkettä vuosia, kun ajattelin, että jollain keinoilla saan sen toimimaan. EN vaan :C

    Kovasti tsemppiä.

    T. se joka mourusi nimettömät kommentit käyttöön (toivottavasti ei ole aiheuttanut harmaita hiuksia <3 )

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi, Mouruaja!

      Kivaa, että jaksoit tulla lukemaan juttuja ja kertomaan omia kokemuksiasi. :) Tosi kurja tuo sun tilanne. Itsekään en ole aloittanut Lioa. Käsittääkseni elimistön täytyy olla tosi vahva, Lio-hoito nostaa pintaan piilevät pulmat. Toivon sullekin kovasti tsemppiä ja toivottavasti löytyy syy sille, miksi nesteet eivät kierrä.

      Poista

Ihanaa, että jätät kommentin! Pidäthän kommenttisi sävyn rakentavana ja kaikkia kunnioittavana. Erilaiset mielipiteet ja rakentava kritiikkikin ovat tervetulleita, niistä voi aina oppia uutta. Toivon kuitenkin, että blogin sävy säilyy positiivisena. Kiitos! =D